środa, 21 lipca 2010

Chłodnik

Chłodnik składniki
  • jeden duży lub dwa mniejsze pęczki botwinki z młodymi buraczkami
  • dwa średnie zielone ogórki
  • około pięciu rzodkiewek
  • 2-3 ząbki czosnku (niekoniecznie jak ktoś nie lubi)
  • litr kefiru, jogurtu naturalnego
  • pół pęczka koperku
  • pęczek szczypiorku
  • sok z połowy cytryny
  • sól, pieprz, odrobina słodziku
  • jajka (pół albo całe na talerz)
Jak robimy chłodnik

Zaczynamy od botwinki, którą kroimy razem z buraczkami najdrobniej jak się da. Wrzucamy ją do garnka, zalewamy wodą, tak żeby całość była zalana ,ale wody nie było zbyt dużo, solimy (niezbyt dużo bo będzie można później dosolić),  i gotujemy około kwadransa aż kawałki buraków będą miękkie. Gdy się wywar ugotuje dodajemy do niego sok z cytryny.

W czasie gdy botwinka się gotuje ścieramy  na tarce o dużych oczkach ogórki i rzodkiewkę (można pokroić w plasterki ale na tarce jest szybciej i łatwiej), siekamy szczypiorek i koperek, mieszamy z kefirem/jogurtem  i do tego dodajemy rozgnieciony czosnek.

(Moja uwaga: w niektórych przepisach pojawia się rada żeby odsączyć startego ogórka, ja tego nie robię bo woda z ogórka ma swój fajny ogórkowy smak).

Wywar z botwinki lekko chłodzimy żeby nie był zbyt gorący i wszystko razem mieszamy, doprawiamy solą i pieprzem po czym wstawiamy do lodówki żeby zrobił się fajnie zimny.

Przed podaniem wrzucamy do niego jajka podzielone na ćwiarki lub połówki i ew. dodajemy świeży koperek i szczypior

3 komentarze:

  1. Gotuję tego duży gar - bardzo esencjonalny.Zamiast jogurtu i kefiru - obowiązkowo maślanka (której w innej postaci do ust nie wezmę!!!0. Bardzo, ale to bardzo ważny jest szczypiorek i koperek,którego dałabym dużo więcej.I taka zołza jestem, że wszystko bym pokroiła, nic na tarce.Z niewiadomych powodów nie mogę też czosnku. Odbija mi się i odbija. A jak na chleb z masłem położę - a lubię obficie i bez soli - popijam do zwykłym mlekiem z kartonu - i nic się nie dzieje.Ale czosnek tylko w razie zagrożenia chorobowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglada apetycznie! Zjadlabym gdyby ktos mi ugotowal. :) Jakos pracochlonny wydaje sie mi ten chlodnik. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy na Dukanie to aby napewno wolno solic? wydawalo mi sie ze sol i cukier trzeba odrzucic

    OdpowiedzUsuń